Εκδόθηκε το νέο σύγγραμμα της Ζωής Διονυσίου, με τίτλο Διδακτική της Μουσικής: Απόψεις, προσεγγίσεις, προοπτικές, από τις Ανοιχτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις Κάλλιπος.
Βιβλιογραφική αναφορά:
Διονυσίου, Ζ. (2025). Διδακτική της Μουσικής: Απόψεις, προσεγγίσεις, προοπτικές [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-1036
Στο παρόν σύγγραμμα εξετάζονται ποικίλες διαστάσεις, απόψεις, προσεγγίσεις και προοπτικές της Διδακτικής της Μουσικής σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Εστιάζεται στη διδασκαλία της μουσικής σε όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια και όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ιδιαίτερα, δίνεται έμφαση στη διδασκαλία της μουσικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια γενική εκπαίδευση. Εξετάζονται ζητήματα που αφορούν τη διδασκαλία της μουσικής σε μουσικά σχολεία, ωδεία, σχολές φιλαρμονικών, ατομικά μαθήματα οργάνων, χορωδίες και κάθε πλαίσιο όπου διδάσκεται μουσική. Το βιβλίο αποτελείται από έντεκα κεφάλαια, τα οποία ανήκουν θεματικά σε τρία μέρη. Τα πρώτα τρία κεφάλαια πραγματεύονται την παιδαγωγική διάσταση της μουσικής διδασκαλίας-μάθησης και στοχεύουν στη συγκρότηση της παιδαγωγικής ταυτότητας του εκπαιδευτικού μουσικής. Τα επόμενα τέσσερα κεφάλαια είναι αφιερωμένα σε τέσσερις μουσικοπαιδαγωγούς του 20ού αιώνα και στις καινοτόμες ιδέες και πρακτικές τους, που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της σύγχρονης μουσικοπαιδαγωγικής θεωρίας και πράξης. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται η ευρυθμία, που εισήγαγε ο Jacques-Dalcroze, η μεθοδική διδασκαλία του ομαδικού τραγουδιού του Zoltán Kodály, η έμφαση στη στοιχειακή μουσική εκπαίδευση του Orff-Schulwerk και η εκμάθηση μουσικού οργάνου με την προσέγγιση του Suzuki. Tα τελευταία τέσσερα κεφάλαια του βιβλίου είναι αφιερωμένα σε τέσσερις σύγχρονες μουσικοπαιδαγωγικές τάσεις που έχουν εμπλουτίσει σημαντικά τη μουσική εκπαίδευση σήμερα: τη Δημιουργικότητα, η οποία στοχεύει σε διδασκαλία-μάθηση μουσικής με φαντασία και εξερεύνηση, τη Διαθεματικότητα, που ασκεί τους εκπαιδευτικούς στο να εξερευνούν συνδέσεις εννοιών γύρω από τη μουσική και άλλα θεματικά πεδία, τη Διακαλλιτεχνικότητα, που προωθεί τον διάλογο της μουσικής με άλλες τέχνες, και τη Διαπολιτισμικότητα, που έχει στόχο μια προσωπική και πολιτισμική διεύρυνση, ώστε κάθε άνθρωπος να μάθει να ακούει με τα αυτιά του «άλλου» και να βλέπει με τα μάτια του «άλλου». Το βιβλίο στοχεύει στη δόμηση της μουσικοπαιδαγωγικής ταυτότητας του νέου μουσικοπαιδαγωγού, συνδυάζοντας στοιχεία από την παιδαγωγική και μουσικοπαιδαγωγική θεωρία, έρευνα και πράξη. Υιοθετεί μια πραξιακή μουσικοπαιδαγωγική διάσταση, όπου η μουσική πράξη εμπνέεται από τον στοχαστικο-κριτικό εκπαιδευτικό μουσικής.
Τα κεφάλαια του βιβλίου διαρθρώνονται ως εξής:
- Το παιδαγωγικό πλαίσιο στη διδασκαλία της μουσικής
2. Σχεδιασμός του μαθήματος της μουσικής
3. Μουσικά εργαλεία για τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων μουσικής αγωγής
4. «Ευρυθμία», η συμβολή του Emile Jacques-Dalcroze στη μουσική εκπαίδευση
5. Η διδασκαλία του τραγουδιού μέσα από τη μέθοδο του Zoltán Kodály
6. Παίζοντας με τα συστατικά της μουσικής: η προσέγγιση Orff-Schulwerk
7. Με οδηγό το μουσικό όργανο: η προσέγγιση του Schinichi Suzuki
8. Δημιουργικότητα: Προς μια διδασκαλία-μάθηση της μουσικής με οδηγό τη φαντασία
9. Διαθεματικότητα: Διαθεματικές έννοιες και συνδέσεις γύρω από τη μουσική
10. Διακαλλιτεχνικότητα και μουσική: Διάλογοι με τις τέχνες στην εκπαίδευση
11. Διαπολιτισμικότητα στη μουσική εκπαίδευση: Με τα μάτια και τα αυτιά του «άλλου»
Κριτική αναγνώστρια του βιβλίου ήταν η Μίτσυ Ακογιούνογλου. Τη γλωσσική επιμέλεια είχε η Βασιλική Κερασιώτη και τη γραφιστική επιμέλεια ο Χρήστος Κεντρωτής. Το εξώφυλλο του βιβλίου σχεδίασε ο Θάνος Κοσμίδης.