Ψηφιακή έκδοση συλλογικού τόμου ομιλιών Συνεδρίου 2017
Αναρτήθηκε η ψηφιακή έκδοση του συλλογικού τόμου "Opera and the Greek World during the Nineteenth Century", ο οποίος βασίζεται στις ομιλίες που παρουσιάστηκαν στο ομότιτλο συνέδριο του 2017.
Πρόκειται για συνέκδοση του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής και της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας. Ο ψηφιακός τόμος διατίθεται δωρεάν και είναι διαθέσιμος στη διεύθυνση:
https://users.ionio.gr/~GreekMus/pubgr/OperaGreekWorld19.pdf
Όπερα και ελληνισμός κατά τον 19ο αιώνα
Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο
Κέρκυρα, 17-19 Νοεμβρίου 2017
To 2017 σηματοδοτεί για την όπερα στην Ελλάδα μια τετραπλή επέτειο: τη συμπλήρωση 100 ετών από το θάνατο του Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα (1861-1917), τα 200 χρόνια από τη γέννηση δύο σημαντικών συνθετών όπερας, του Σπυρίδωνος Ξύνδα (1817-1896) και του Δομένικου Παδοβά (1817-1892), καθώς και τα 150 έτη από την πρεμιέρα της όπερας Ο υποψήφιος (1867), η οποία σε μουσική Ξύνδα και λιμπρέτο Ιωάννη Ρινόπουλου αποτέλεσε αφενός το πρώτο πλήρες οπερατικό έργο σε ελληνική γλώσσα και αφετέρου το έναυσμα για την περαιτέρω δημιουργία ελληνόφωνου μελοδράματος.
Το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας με αφορμή τις εν λόγω επετείους συνδιοργανώνουν διεθνές επιστημονικό συνέδριο με τίτλο Όπερα και ελληνισμός κατά τον 19ο αιώνα, το οποίο πρόκειται πραγματοποιηθεί στην Κέρκυρα κατά το τριήμερο 17, 18 και 19 Νοεμβρίου 2017.
Η Κέρκυρα, έδρα του Ιονίου Πανεπιστημίου, υπήρξε η πατρίδα και των τριών προαναφερθέντων συνθετών. Το θέατρο San Giacomo της Κέρκυρας, το παλαιότερο μόνιμο θέατρο του νεώτερου ελληνισμού, φιλοξενούσε οπερατικές παραστάσεις ήδη από το 1733, συμβάλλοντας αποφασιστικά στη διάδοση της όπερας στον ελληνικό χώρο κατά τον 19ο αιώνα, ενώ και οι τρεις τιμώμενοι συνθέτες παρουσίασαν έργα τους από τη σκηνή του. Επιπλέον, ο Ξύνδας υπήρξε το 1840 εκ των αρχικών ιδρυτών και καθηγητών της Φιλαρμονικης Εταιρείας Κερκύρας και της αφιέρωσε οπερατικά έργα του. Ο Παδοβάς δίδαξε στη Φιλαρμονική ανώτερα θεωρητικά, το 1857 αφιέρωσε σε αυτήν την όπερα Dirce και από το 1884 υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής της. Ο Σπύρος Σαμάρας, μαθητής του Ξύνδα στα πρώιμα μουσικά βήματά του, συνδέθηκε επίσης πολλαπλώς με τη Φιλαρμονική, της οποίας υπήρξε επίτιμος καλλιτεχνικός διευθυντής από το 1889.
Με τα δεδομένα αυτά οι θεματικές του συνεδρίου δεν πρόκειται να περιοριστούν μόνο σε ζητήματα που αφορούν στη ζωή και στο έργο των τριών προαναφερθέντων συνθετών, αλλά θα επεκταθούν και σε ζητήματα που αφορούν ευρύτερα στη θέση, στη σημασία και στις συνθήκες διαμόρφωσης της όπερας στον ελληνικό χώρο κατά τον «μακρύ 19ο αιώνα».
To πρόγραμμα του συνεδρίου έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του συνεδρίου και συγκεκριμένα στη διεύθυνση:
http://users.ionio.gr/~GreekMus/operaconf2017/Programma%20Opera%20Conference%202017.pdf
Οι επίσημες γλώσσες του συνεδρίου είναι η ελληνική, η ιταλική και η αγγλική.
Η επίσημη ιστοσελίδα του συνεδρίου είναι η http://users.ionio.gr/~GreekMus/operaconf2017/
Επιστημονική Επιτροπή
Χάρης Ξανθουδάκης
Αναστασία Σιώψη
Πάνος Βλαγκόπουλος
Αύρα Ξεπαπαδάκου
Οργανωτική Επιτροπή
Σπυρίδων Παδοβάς
Κώστας Καρδάμης
Κώστας Σαμπάνης
Στέλλα Κουρμπανά
Αλέξανδρος Χαρκιολάκης