ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ:
Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, το Υπουργείο Παιδείας διοργανώνει ειδικές Πανελλήνιες εξετάσεις για τους Έλληνες της ομογένειας. Παρά το γεγονός ότι η ύλη αυτών των εξετάσεων έχει χαμηλότερο επίπεδο δυσκολίας συγκριτικά με αυτή των Πανελληνίων εξετάσεων που αφορούν μαθητές που φοιτούν σε Ελληνικά σχολεία, παρουσιάζει δύο σοβαρότατα προβλήματα:
- Δημιουργεί περιβάλλον άνισων ευκαιριών απέναντι στο σύνολο της Ελληνικής ομογένειας μη λαμβάνοντας υπόψιν την διάσταση της διαφοράς κόστους ανάλογα τη χώρα μόνιμης κατοικίας που συνεπάγεται ένα ταξίδι στην Ελλάδα για ένα Ελληνόπουλο του εξωτερικού προκειμένου να συμμετέχει σε αυτές τις ειδικές Πανελλήνιες εξετάσεις.
Παράδειγμα:
Άλλο είναι το κόστος ταξιδιού και διαμονής το οποίο πρέπει να επωμιστεί μία οικογένεια ομογενών που ζει στη Γερμανία προκειμένου το παιδί της να ταξιδέψει στην Ελλάδα και να συμμετέχει στις Πανελλήνιες εξετάσεις για τους ομογενείς, σε σύγκριση με μία αντίστοιχη οικογένεια ομογενών που ζει στη Νέα Ζηλανδία. Ποια οικογένεια...ή πόσες άραγε οικογένειες από χώρες που είναι τόσο μακρυά από την Ελλάδα όπως π.χ. η Νέα Ζηλανδία ή η Αυστραλία, Η.Π.Α., κτλ μπορούν να επωμιστούν το κόστος ενός τέτοιου ταξιδιού...και μάλιστα με το ρίσκο ότι το παιδί τους μπορεί και να μην περάσει τις εξετάσεις;
Το πιο σημαντικό στοιχείο όμως παραμένει το γεγονός ότι με αυτό το σύστημα το Ελληνικό κράτος Δεν προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλους τους Έλληνες της διασποράς.
- Λειτουργεί ουσιαστικά "τιμωρητικά" στα ελληνόπουλα δεδομένου ότι οι όποιες Ελληνικές ρίζες τους βάσει του νόμου, τα υποχρεώνουν να περάσουν τη διαδικασία των Πανελληνίων εξετάσεων ενώ υποψήφιοι από την ίδια χώρα προέλευσης με αυτά σε περίπτωση που ενδιαφερθούν να σπουδάσουν σε Ελληνικό ΑΕΙ, κρίνονται μόνο από το βαθμό του απολυτηρίου τους, χωρίς να χρειαστεί να ταξιδέψουν στην Ελλάδα.
Παράδειγμα:
Ένας υποψήφιος π.χ. με Γερμανική υπηκοότητα εάν αποφασίσει να αιτηθεί να σπουδάσει σε Ελληνικό ΑΕΙ, αφού φέρει βεβαίωση ότι δεν έχει Ελληνικές ρίζες, η εισαγωγή του θα κριθεί βάσει του γενικού βαθμού του απολυτηρίου (Numerus clausus), χωρίς να χρειαστεί να ταξιδέψει στην Ελλάδα για να εξεταστεί.
Ένα ελληνόπουλο που ζει π.χ στη Γερμανία, ακόμη και στην περίπτωση που έχει διπλή υπηκοότητα, επειδή προφανώς δεν θα μπορέσει να βεβαιώσει ότι ΔΕΝ έχει Ελληνικές ρίζες, δεν μπορεί να υπαχθεί στο καθεστώς των υπολοίπων Γερμανών υπηκόων. Αυτό άραγε δεν αντίκειται στο δίκαιο της Ε.Ε; Αυτό δεν είναι άδικο για τα Ελληνόπουλα του εξωτερικού;
- Το πρόβλημα μετακίνησης των υποψήφιων στα ΑΕΙ εκτός από οικονομικό, είναι και εκπαιδευτικό αφού στις χώρες του νότιου ημισφαιρίου, μεταξύ των οποίων η Αργεντινή, η Χιλή, η Ουρουγουάη, η Βραζιλία, η Νότια Αφρική, η Αυστραλία, τα σχολεία είναι ανοιχτά σε άλλες περιόδους σε σχέση με αυτές στην Ελλάδα.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ:
- Κατάργηση του συστήματος των ειδικών πανελλήνιων εξετάσεων για τους Έλληνες του Εξωτερικού
- Εισαγωγή των Ελλήνων του εξωτερικού στα Ελληνικά ΑΕΙ ακριβώς με την ίδια αξιολογική διαδικασία που ισχύει για τις ειδικές κατηγορίες των αλλοδαπών αλλογενών (δηλαδή ΜΟΝΟ με τον γενικό βαθμό του απολυτηρίου τους)
- Αύξηση του αριθμού των εισακτέων των Ελλήνων ομογενών
Η κατάργηση των ειδικών πανελληνίων εξετάσεων για τους Έλληνες του εξωτερικού, θα εξοικονομήσει – απελευθερώσει οικονομικούς πόρους του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίοι προς το παρόν σπαταλούνται σε ένα άκρως αναχρονιστικό, αφιλόξενο και άδικο από κάθε άποψη σύστημα εισαγωγής που αφορά στην ειδική κατηγορία των Ελλήνων του Εξωτερικού.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ “ΝΟΣΤΟΣ”
ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΙΟΝΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
https://music.ionio.gr/gr/department/international-relations/nostos/